עונות השנה ויחסי ציבור.
כמו בחיים גם בעסקים מאפיינת תקופת האביב תקופה של חידוש, רענון וצמיחה. נראה שלכולם מתאים להתעורר מ"שנת הדוב" ולהעביר להילוך גבוה.
מהיבט של יחסי ציבור זו תקופה מצוינת לבניית מסרים מחודשים. ניתן וצריך לנצל את תחילתה של התקופה הזו ולמנף את הפעילות העסקית תוך כדי פעילות של חשיפה המותאמת בדיוק לשלבי הצמיחה בעסק.
האביב אשר מגיע מייד בסוף החורף מהווה הזדמנות מצוינת לאירועים תדמיתיים אשר יחברו בין עסק ללקוחותיו, להשקות של מוצרים חדשים ובעיקר לחידוש תקשורת!
יחסי ציבור זהו תחום המתבסס על תקשורת חיובית בין אנשים ומכאן תפקידה לנצל לטובה כל הזדמנות המאפשרת הגברה וחידוש של קשרים. בפתחה של תקופה זו יש לבחון את הלקוח מנקודת זמן חדשה ולנצל את השפע אשר מציעה התקופה הזו על מנת לחשוף אותו מחדש בצורה שונה. זה מצריך את מה שאני קוראת לו "קריאייטיב עונתי" מה שאומר שאם מדובר במוצר בריאות יש צורך לעטוף אותו בקונספט החדש ולצאת במסרים שקהל המטרה יוכל להתחבר אליהם בקלות.
גם המדיה מכתיבה את צעדיה לפי עונות השנה. אייטמים תמיד יהיו קשורים לרוח התקופה ולכן בניית מסרים מחדש היא הכרחית. כדי לעשות יחסי ציבור טובים יש ללמוד את הלקוח, את מוצריו ואת המדיה המתקשרת איתו.
לעונות השנה יש להתייחס בשלב בניית האסטרטגיה ולתכנן את החשיפה בהתאם. יש לתכנן את החשיפה לקראת הקיץ כבר חודשיים קודם מאחר ויש לברר כמה שיותר מוקדם איזה סוגי כתבות מתוכננות ולשלב בהן את הלקוח. יחסי ציבור לוקחים אחריות על הלקוח ולכן יהיה זה לא מקצועי כלל לומר לו ש"לקראת הקיץ דברים מתנהלים אחרת ולא נערכנו לכך" יש לצפות זמן מה מראש למה לקוח יכול להתאים ואיפה יוכל להשתלב ולשלב את פעילות יחסי הציבור שלו.
לדוגמא: לקראת חג הפסח ניתן להחליט כבר בבניית האסטרטגיה שהלקוח יקציב לתרומות לנזקקים חבילות מזון. מאחר ופעילות כזו מבורכת היא תזכה לחשיפה מצוינת אך תפספס את
המטרה לא תושג אם לא תתוכנן בקפידה מבעוד מועד. מה שאומר להכין מערכת צעדים לפרויקט המודדת עשייה וליצור קשרים עם עיתונאים חודש קודם כדי לדעת מוקדם ככל האפשר על כתבה שצריכה להיות בנושא ובכך לקדם את החשיפה.
חשוב לציין שכל פעילות או חידוש בעסק חייבת להיות מתואמת ומסונכרנת עם יחסי הציבור כדי לא להחמיץ הזדמנויות פז. כאשר העסק שקוע בפס הייצור של מוצר חדש ולא טורח לעדכן את יחסי הציבור המלווים אותו יש לכך השפעה חמורה על התנהלות יציבה מאחר ויחסי ציבור נבנים כאפקט מצטבר.
הידיעות יוצאות בעקביות בהדרגה על מנת לשמור על נוכחות תמידית ומיצוב מסוים ומכאן כאשר נוצר זמן מסוים בו לא העביר הלקוח בזמן נתונים לגבי פעילותו יכול להיגרם נזק לכל תהליך החשיפה המבוקר.
כל עסק יכול לצאת במוצרים חדשים המאפיינים תקופה. מסעדה תצא בתפריט חדש, חברה כלכלית תוכל לצאת עם פרויקט חדש המתאים לעונה , אומן יכול לתכנן תערוכה לפתחה של תקופה זו ואין ספור רעיונות יכולים לתת את התשובה לחיבור בין שתקופה, ללקוח , ליחסי הציבור. כאשר עבודת יחסי הציבור מסונכרנת היטב לכל הגורמים ההצלחה מובטחת ופריחתם של כולם גם כן.
יעל לוטן - מנכ"לית
לוטן תדמיות בע"מ
www.lotan.org.il
יעל לוטן היא מנכל"ית חברת יחסי הציבור לוטן תדמיות בע"מ